Linkuri accesibilitate

Reportaj | Târgul de vechituri din Mehala/Timișoara, locul unde duminica oamenii zâmbesc când întâlnesc cultura


O intervenție culturală organizată de Asociația Documentor cu proiectul ROD Festival a adus bucurie piețarilor din târgul de vechituri din cartierul timișorean Mehala.
O intervenție culturală organizată de Asociația Documentor cu proiectul ROD Festival a adus bucurie piețarilor din târgul de vechituri din cartierul timișorean Mehala.

Târgul de vechituri, de mașini și de lemn, din cartierul timișorean Mehala se numește „Ócskapiac”. Denumirea maghiară pronunțată „ocika piaț” înseamnă piața de vechituri. Aici au venit fotografii și organizatorii ROD Festival mai întâi să pozeze oamenii, apoi să facă expoziție cu portretele lor.

Duminica e piață mare în Mehala. O revărsare de haine vechi, cauciucuri, scaune, șurubăraie, gablonzuri, unelte, vase, chinezării învăluite în fumul grătarelor care nu prididesc să prăjească mici. Lumea care vine aici jură că sunt cei mai buni mici din Timișoara, deci timpul de stat la coadă e justificat.

În piața de vechituri se amestecă mărfuri vechi și noi, la prețuri reduse dar fără garanții
În piața de vechituri se amestecă mărfuri vechi și noi, la prețuri reduse dar fără garanții

Pe membrii echipei ROD Festival, care a pus de dimineață expoziția pe un stativ la limita dintre piața de vechituri și depozitele de cherestea, i-am găsit la taraba de mici, împreună cu ziariștii curioși să îi vadă pe viu pe eroii din fotografii. Fiindcă la prânz, când totul se închide, piețarii primesc în dar portretele.

Cultură servită la tarabă

ROD Festival, înscris cu o serie de evenimente din programul Capitalei Culturale europene, nu este la prima experiență de acest fel, fiindcă aplică un concept de incluziune socială.

Echipa Documentor, condusă de regizorul Florin Iepan, a dus cultură deținuților în penitenciar, oamenilor de la azilul de noapte, locuitorilor unor cartiere muncitorești, sătenilor din locuri neumblate de caravane culturale.

Refugiații afgani sau sirieni au fost și ei portretizați, iar pozele au fost expuse pe terenul viran de lângă un hipermarket unde obișnuiau să se adune. Anul trecut au fost cu caravana la Novi Sad, Capitală Culturală a Europei 2022, la Najlon Pijaca”.

Regizorul Florin Iepan ajută un piețar să își identifice portretul
Regizorul Florin Iepan ajută un piețar să își identifice portretul

„Piețele acestea de vechituri au un specific comun: marfă, idei, clienți, vânzători. E un proiect adresat oamenilor care vin săptămână de săptămână în piețe de genul acesta. Nu sunt oamenii cu veniturile cele mai mari, cu educația cea mai elevată. Noi asta facem, ducem cultura în zonele periferice ale orașului”, își susține Florin Iepan demersul.

Domnul Ghiță e mulțumit de portret
Domnul Ghiță e mulțumit de portret

Proiectul s-a diversificat în timp, caravanei de acum adăugându-i-se o dubă pentru realizarea unor podcasturi chiar cu oamenii din piață. Pentru „Vorbe în dubă” a venit special la Timișoara și scriitorul Vasile Ernu.

În studioul mobil audio/video, sprijinit de AWR Lease Services, s-au înregistrat mai multe podcasturi video cu Goran Mrakic, Diana Bilec, Calin Meda, Florin Iepan.

Florin Iepan, Florin Arhire și invitatul Vasile Ernu la finele intervenției culturale din „Ocskapiac” Mehala
Florin Iepan, Florin Arhire și invitatul Vasile Ernu la finele intervenției culturale din „Ocskapiac” Mehala

În dubă se urcă Istvan Rostaș, rom ungur, rom „de mătase” cum sunt cunoscuți cei veniți din jurul orașului Târgu Mureș.

E umblat prin târguri pe la Suceava, Rădăuți, Bârzești-Vitan din Capitală și altele.

„Pentru bătrânii noștri asta a fost existența lor, să vândă prin târguri”, spune și adaugă că azi au venit mai mult pentru relaxare, să mănânce ceva.

Vorbe în Dubă este seria de podcast asociată Caravanei ROD Festival
Vorbe în Dubă este seria de podcast asociată Caravanei ROD Festival

Diana Bilec și Oliver Merce sunt fotografii care s-au aventurat în piață pentru a realiza portretele. Nu toată lumea a fost de acord să stea la poză. Unii se feresc de cameră, chiar dacă li se explică scopul. Diana Bilec a observat că mulți se deschid după ce află că proiectul nu are legătură cu autoritățile. „Le e frică de autorități”, spune fotografa.

Oamenii din Piața Mehala se opresc să vadă cine este în pozele expuse de caravana ROD Festival
Oamenii din Piața Mehala se opresc să vadă cine este în pozele expuse de caravana ROD Festival

Lumea nu trece nepăsătoare pe lângă expoziția neobișnuită, dar atât de integrată în peisaj. Unii recunosc pe câte cineva în poze. Cele mai multe portrete arată că personajele au fost dispuse să ofere un zâmbet fotografilor. Mai generoase, doamnele au lăsat deoparte grija tarabei și au intrat în joc.

Mehala nu e o mahala

Cartierul din zona de nord a Timișoarei datează din jurul anului 1716, când cetatea a fost eliberată de austrieci de sub autoritatea otomană care data din 1552. Eugeniu de Savoya i-a alungat pe turci după un asediu greu. În 1781 împăratul Iosif al II-lea a dat Timișoarei statut de „oraș liber crăiesc”, după ce fusese 164 de ani vilayet otoman.

Numele turcesc Mehala care înseamnă „suburbie” i-a rămas locului care a fost inițial un sat din afara zidurilor cetății unde se găseau familiile de sârbi și de români, spre deosebire de alte zone periferice unde stăteau nemții, ungurii sau evreii.

Sub stăpânirea otomană, locul era reședință de vară a pașalelor. Un conac dispărut azi se numea „Fântâna Pașei”, descris ca o zonă verde, fântâni înconjurate de arbori exotici și tufe de trandafiri. Austriecii l-au păstrat ca lazaret pentru bolnavii de ciumă între 732-1740.

Cetatea Timișoara sub stăpânire otomană la 1602
Cetatea Timișoara sub stăpânire otomană la 1602

Bisericile construite aici în jurul unei piațete din care pornesc străzi rectangulare ilustrează și azi structura multietnică a cartierului: în 1785 biserica ortodoxă sârbă, în 1887 cea romano-catolică și între1925-1937 catedrala ortodoxă românească. Satul Mehala, populat de mici meșteșugari și agricultori, a fost scos repetat la licitație, dar pentru că nu l-a cumpărat nimeni, a fost înglobat în oraș în 1910.

Timișoara nu a avut niciodată mahalale propriu-zise, orașul fiind alcătuit din cartiere cu identitate separată după modelul Vienei: Iosefin, Elisabetin, Freidorf, Cetate, dar Mehala a păstrat numele său vechi.

„Ócskapiac” a fost important pe vremea comunismului fiindcă aici veneau oamenii din tot Banatul să cumpere țigări sârbești, Eurocrem, blugi, Vegeta, gumă de mestecat, săpunuri parfumate scăpate de prin pachetele trimise din Germania. Tot aici veneau pasionații de muzică pentru a cumpăra pe sub mână viniluri deloc agreate de regim.

Proiectul Urbanistic Zonal pentru Nordul Timișoarei va face să dispară târgul dde vechituri
Proiectul Urbanistic Zonal pentru Nordul Timișoarei va face să dispară târgul dde vechituri

Piața de vechituri din Mehala nu mai are mult de trăit. Primăria a făcut un Plan Strategic Zonal care începe cu lățirea drumului de tranzit și va continua cu un cartier complet nou. Vor fi case, blocuri, terenuri de sport, parc, școală etc. Construcțiile au început deja, orașul se extinde văzând cu ochii.

Ora 13 – întâlnire la expoziție

Întrerupem tura prin piață sub soarele neașteptat de arzător după multe zile de ploaie fiindcă se apropie ora când piețarii vor fi invitați să primească fotografiile de dimensiuni mari, cât un tablou, cum n-au avut vreodată.

Surpriza e mare când personajul din fotografie nu seamănă cu cel din viață
Surpriza e mare când personajul din fotografie nu seamănă cu cel din viață

O tânără își recunoaște mama care vinde în piață și o arată cu mândrie: „E mama mea!”. Îi va duce ea fotografia. Este chemat domnul Ghiță, care se arată mulțumit de poză: „E foarte faină. O s-o păstrez ca amintire”.

„Cel mai frumos bărbat din piață!”, notează comerciantul care duce acasă fotografia pe bicicletă.
„Cel mai frumos bărbat din piață!”, notează comerciantul care duce acasă fotografia pe bicicletă.

Alt piețar e entuziasmat și hâtru: „Cel mai frumos bărbat din piață!”. Doamna Dana ne spune că e ceva deosebit, care mai taie din răutatea lumii: „Avem nevoie de liniștea asta sufletească”, mărturisește. Iar fotografia primită în dar îi aduce bucurie.

Doamna Dana se bucură de fotografie, fiindcă astfel de evenimente aduc „liniște sufletească”
Doamna Dana se bucură de fotografie, fiindcă astfel de evenimente aduc „liniște sufletească”

„Mulțumim, să mai veniți pe la noi!”, e urarea cu care momentul intervenției culturale se apropie de final. Artă în piață nu s-a prea văzut.

Firma care administrează piața, Neag S.R.L, a sprijinit organizatorii să ducă la bun capăt proiectul. E ora închiderii, tarabele se golesc pe rând, ultimii cumpărători profită să obțină o scădere din preț. E piață, deci e loc de tocmeală.

După închiderea târgului gunoiul e lăsat pentru Salubritate
După închiderea târgului gunoiul e lăsat pentru Salubritate

Ce e greu de fiecare dată, este curățenia: ambalaje, resturi de tot felul sunt repede azvârlite în jurul pieței, chiar dacă există locuri speciale pentru deșeuri. Salubritatea va aduna luni gunoiul, iar făptașii vor scăpa și de data aceasta neamendați.

  • 16x9 Image

    Brîndușa Armanca

    BRÎNDUŞA ARMANCA PhD este jurnalistă şi profesor universitar în jurnalism. A fost directoarea Institutului Cultural Român din Budapesta (2006-2012), calitate diplomatică în care a deținut președinția Uniunii Europene a Institutelor Culturale, EUNIC Hungary. A lucrat ca redactor în echipe prestigioase la Radio Europa liberă, la publicații ca Expres, Temesvári Új Szó, Orizont sau Ziua, unde a fost director coordonator editorial, precum și la TVR Timişoara, studio regional pe care l-a condus ca director timp de şase ani. A publicat mai multe volume de media și istorie literară. Filmele de televiziune i-au fost recompensate cu numeroase premii internaţionale şi naţionale, iar activitatea culturală cu  Distincția culturală a Academiei Române și cu o înaltă distincție din partea ministrului culturii al Ungariei pentru diplomație culturală. Este membră a unor prestigioase organizații civile și de media.

    armancab-fl@rferl.org

XS
SM
MD
LG